De laatste jaren merken we meer en meer op dat criminelen de weg hebben gevonden naar het internet. Via deze weg proberen ze je te misleiden en geld afhandig te maken. Hieronder vind je voorbeelden en tips vinden en lees je hoe je aangifte kan doen. 

 

Enkele voorbeelden en tips

Phishing

 

 

 

  • Algemene tips

    • een gezonde voorzichtigheid bij een transactie op of via het internet is aan te raden

    • Safeonweb bundelt informatie rond internetfraude, lees hier de actuele trends

    • we waarschuwen ook voor nieuwe praktijken van cybercrime via onze sociale media Facebook en Twitter

 

  •  Valse bankmedewerkers of valse politieagenten

    Een bank zal nooit iemand ter plaatse sturen zonder afspraak. Als iemand bij jou aanbelt en zichzelf voorstelt als bankmedewerker ga dan nooit in op zijn voorstel. 
    Vertrouw je iets niet bel dan 101 of via de app112 voor dringende politiehulp. Je kan ook telefonisch contact opnemen met jouw bank om vast te stellen of ze iemand hebben gestuurd.
    Wij als politie komen ook nooit aan huis om geld of waardevolle spullen van jou te stockeren op ons bureel. Staat er toch iemand voor je deur en vertrouw je het niet bel 101 of via de app112 naar onze diensten.


tweedehands

  • Spullen te koop via internet

    Een goedkope auto, een goedkope smartphone, een goedkope fiets, … Vaak te mooi om waar te zijn! De oplichter plaatst een valse advertentie, vaak op een legitieme (tweedehands)website. Of de oplichter doet zich voor als koper van spullen die jij te koop aanbiedt op internet. Vermijd om persoonlijke informatie door te geven aan de verkoper, zoals identiteitsdocumenten of bankgegevens. Ze kunnen misbruikt worden voor andere criminele feiten.


    website
  • Phishing

    Je bank stuurt een e-mail of sms met de vraag om zo snel mogelijk een nieuwe bankkaart aan te vragen door te klikken op een bepaalde link. Ze vragen naar je identiteit en/of telefoonnummer. Nadien vragen ze om de codes van je digipass of code van je bankkaart door te geven. De bank zal nooit via e-mail of sms om persoonlijke gegevens vragen. Antwoord dus nooit op dit soort van mails. Twijfel je, neem dan contact op met je bankinstelling. 

    Iemand vraagt om je computer op afstand over te nemen via een programma (AnyDesk of TeamViewer). De andere persoon kan hierdoor je computer overnemen en handelen in jouw naam. Let altijd op aan wie je de toestemming geeft om je computer over te nemen.



    spam phishing
  • E-mailadressen

    Deze worden gehackt en misbruikt om jouw contactenlijst te mailen. In de mail wordt dan gevraagd om geld over te schrijven naar een rekening van de criminelen. Tip: de meeste e-mailaanbieders werken nu met tweestaps-authenticatie. Op deze manier heb je een paswoord nodig, maar ook een extra code die jij alleen kan ontvangen via SMS of mail. Via onderstaande links krijg je meer informatie over tweestaps-authenticatie voor de belangrijkste internetbedrijven: Google / Microsoft / Apple / Facebook / Twitter



    Scan je computer
  • Nagemaakte websites

    Via een link (in een e-mail, sms, op een website, ...) kan je op een nagemaakte website terecht komen
    Dit kan je op twee manieren zien: 
    • 1. Ga met je muisaanwijzer op de link staan voor je er op klikt. De link verschijnt als je even wacht. Verwijst die niet naar de website die je dacht te bezoeken (bvb. die van je bank), dan klik je niet op de link!
    • 2. Heb je toch geklikt, dan zie je bovenaan in de adresbalk geen enkele verwijzing vooraan in het adres (dat begint met https:// ) naar de naam van de website die je wilt bezoeken. Wees dus aandachtig!



      Help ik heb een virus!
  • Virussen

    Sommige oplichters maken gebruik van een e-mail, zogezegd gestuurd door een openbare instelling, waarin een virus zit.  De afzender gaat je proberen te overtuigen een bijlage in de mail te openen, zodat op die manier je toestel besmet wordt met een virus. Door dit virus heeft de hacker toegang tot jouw toestel en bijgevolg tot alle (bedrijfs)informatie zoals klantengegevens, facturatiegegevens, boekhoudinggegevens, paswoorden, enz. Het kan ook zijn dat de mail een cryptovirus bevat waardoor de harde schijf van de computer versleuteld kan worden.


    sextortion
  • Emotiefraude

    Oplichters spelen op de gevoelens van hun slachtoffer om hen geld te ontfutselen. Je kan in contact komen met oplichters via een spammail, via een datingsite, via sociale media, via een chatbox, ... Nadat gedurende enkele weken een vertrouwensband werd opgebouwd, vraagt de geliefde/vriend/... om geld: voor de reis naar België, om kleren te kopen, om voor de achterblijvende familie te zorgen, om hospitaalkosten van het dochtertje te betalen, om een erfenis vrij te krijgen, enz. Na het incasseren van - vaak - verschillende bedragen blijft het plots stil aan de andere kant. In werkelijkheid heeft de geliefde/vriend/... nooit bestaan. Indien een kennis je om geld vraagt op de manier hierboven beschreven, weiger en verbreek elk contact!



    Help! Mijn toestel is gegijzeld door een virus dat losgeld vraagt!
  • Valse loterijen

    Je krijgt een bericht dat je een smak geld, een smartphone, ... gewonnen hebt, hoewel je nooit aan een loterij deelnam. De oplichter maakt geregeld gebruik van de naam van bekende bedrijven of mensen om vertrouwen op te wekken.

     

Ben je opgelicht en wil je aangifte doen?

Je kan een afspraak maken om aangifte te doen op het politiekantoor. 

Verzamel zoveel mogelijk nuttige informatie (zoals bankafschriften, e-mails met headers, telefoonnummers, namen, schermafdrukken van profielen, websiteadressen,...). Hoe meer informatie de inspecteurs ter beschikking hebben, des te groter de kans dat er verder onderzoek kan gebeuren:

 

  • Is er geld van je rekening verdwenen? Neem zeker je bankafschriften mee waarop duidelijk de fraude te zien is.

  • Heb je contact gehad met iemand op sociale media (Facebook, Twitter, Instagram, …) ? Neem een schermafdruk mee van het profiel van de verdachte, alsook enkele schermafdrukken van gesprekken die gevoerd zijn.

  • Heb je een e-mail ontvangen die van de criminelen zijn? Druk de inhoud van het e-mailbericht af en stuur die door (bij de aangifte vragen naar wie je de mail kan/mag doorsturen). Indien mogelijk willen we ook graag de headers van de e-mail (een stukje verborgen informatie dat je niet meteen ziet bij het openen van een e-mailbericht). Hoe je dit doet, hangt af van het programma waarmee je je e-mails leest. Handleiding e-mailheaders

  • Heb je een valse website geopend die lijkt op die van je bank? Maak een schermafdruk van deze website en neem deze mee voor je aangifte.

  • Ben je opgelicht via tweededehands websites? Neem zeker een schermafdruk mee van het zoekertje waarop je gereageerd hebt, alsook een schermafdruk van het profiel van de verdachte.

  • Krijg je regelmatig verdachte mails aan die vragen om op een link te klikken? Dan kan je deze mails ook doorsturen naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

 

 

Ben je niet opgelicht maar wil iets verdachts melden?


Dat kan op verschillende manieren:

  • Maak een afspraak om langs te komen op het politiekantoor. We maken een melding aan om mogelijke trends snel op te pikken.

  • Maak een melding via Meldpunt België.

  • Stuur een e-mail naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

 

 Download onze folder over cybercrime 

 Download de brochure over digitale inclusie 

 Download de brochure over geldezels voor begeleiders 

 Download de brochure over geldezels voor jongeren