Motorrijders leggen ongeveer 1% van alle voertuigkilometers in Vlaanderen af, maar vertegenwoordigen wel 16,6% van alle doden ter plaatse. Ze blijven dus een erg kwetsbare groep in het verkeer. Dat is onder meer te wijten aan het feit dat ze geen beschermend koetswerk om zich heen hebben, terwijl ze toch hoge snelheden kunnen halen.

Motorrijders zijn moeilijk zichtbaar in het verkeer

Motorrijders zijn moeilijk zichtbaar in het verkeer. Als autobestuurder wil je kost wat kost een aanrijding met een motorrijder vermijden. Kijk daarom goed rond je en in je spiegels om zeker te zijn dat er geen motorrijder nadert. Kijken Kijken dus.

Motorrijders voorzien het onvoorziene met een preventieve rijstijl

Met de motor rijden geeft je een enorm gevoel van vrijheid. Maar je bent wel een pak kwetsbaarder dan in de auto. Pas daarom je snelheid aan en zorg dat je steeds goed zichtbaar bent op de motor. Kortom: voorzie het onvoorziene met een preventieve rijstijl.

Neem ook eens een kijkje op www.beloofd.be! 

Bron: www.beloofd.be

 

 

Tijdens de wintermaanden, een gevoelige periode voor woninginbraken en diefstallen uit voertuigen, hebben we extra ingezet op controleacties en patrouilles. Onder de noemer “Horen? Zien? Bellen!” spoorden we burgers aan om zelf mee een oogje in het zeil te houden en ons steevast te verwittigen als ze iets verdachts opmerkten in hun buurt. Met de overschakeling op het zomeruur is ons project op z’n einde gekomen; tijd om te evalueren.


Tussen oktober 2018 en maart 2019 waren er 62 inbraken in onze zone. In dezelfde periode de vorige jaren werd er 82 keer ingebroken. Dit betekent een daling van 25%.

In de maand november piekte het aantal inbraken tot 35. Na analyse van het cijfermateriaal en overleg met onze partners hebben we onmiddellijk ingegrepen en extra patrouilles georganiseerd in de tijdsspanne en op de plaatsen waar veel inbraken werden gepleegd. Het gevolg was dat het aantal inbraken in december daalde tot 4.

In januari werden drie inbrekers op heterdaad gevat kort nadat de eigenaar ons verwittigde. Aan de hand van de beschrijving van de eigenaar konden we de verdachten opsporen. Ook in februari en maart werden auto-inbrekers gevat op heterdaad nadat een alerte burger de politie belde.

PZ Noord blijft waakzaam en staat tot uw dienst! Aarzel nooit om ons te bellen als je iets verdachts opmerkt!

 

 


Ben je slachtoffer of getuige van een misdrijf, verkeersongeval, ramp of aanslag? Of ben je een familielid of vriend van het slachtoffer? Op de website www.slachtofferzorg.be vind je info over hoe je een ingrijpende gebeurtenis kan verwerken, waar je terecht kan, wat je moet regelen, ...

Ook bij PZ Noord hebben we gespecialiseerde collega’s die opgeleid zijn om slachtofferhulp te bieden. Bij hen kan je ook terecht voor hulp en advies. Meer info op http://www.pznoord.be/index.php/2-uncategorised/92-slachtofferzorg-2.

 

We kregen meerdere vragen van ongeruste burgers over een telefoontje dat ze ontvingen. Het gaat telkens over het komen testen van de waterkwaliteit bij de mensen thuis. De opbellende partij wil hiervoor een afspraak maken om langs te komen.

Uit navraag bij watermaatschappij Pidpa blijkt dat zij nooit op voorhand telefonisch contact opnemen indien er testen of nazicht moet gebeuren. Het is mogelijk dat het om een verkoopstechniek gaat van verkopers van waterontharders of dergelijke installaties. De verkoop hiervan is uiteraard niet verboden.

 

 

Het is de week van de acties. Naast de grenscontrole in samenwerking met de Nederlandse politie gisteren, namen we vorig weekend deel aan de provinciale WODCA-actie (Weekend Ongevallen Door Controles Aanpakken). Daarbij werden in de nacht van zaterdag op zondag 108 bestuurders gecontroleerd, waarvan er 2 positief bliezen. Bij 1 van hen werd ook het rijbewijs onmiddellijk ingetrokken.

Maandagochtend namen we dan weer deel aan de nationale actie “trespassing” en hielden we controles in burger aan de spoorwegovergangen in onze zone. Vier personen werden beboet voor het negeren van het geluidssignaal en het rode licht aan de spoorwegovergang. Ter hoogte van het station van Kapellen stelden we verschillende overtredingen vast voor het negeren van verkeersbord D1 komende van de Koolkaai. Het is daar niet toegestaan om vanuit de Koolkaai onmiddellijk links naar de spoorwegovergang te rijden.