Dit jaar start de BOB-campagne na een periode met zeer strenge gezondheidsmaatregelen. De heropstart van de horeca, het feit dat je terug samen dingen kan doen met vrienden en familie en het EK voetbal zijn allemaal potentiële momenten om feest te vieren. Het is daarom meer dan ooit nodig volgens vzw Belgische Brouwers, Assuralia en Vias institute om een BOB-campagne te organiseren. Die wordt trouwens ondersteund door alle regio’s, de federale en de lokale politie.

 

Euforie en…ongevallen na voetbalwedstrijden

Een analyse van Vias institute toont aan dat in de uren na de wedstrijden van de Rode Duivels op het WK voetbal van 2018 het aantal ongevallen verdubbelde. De euforie en de feestroes van sommige bestuurders spelen daarbij zeker een rol. Nog een andere vaststelling is dat er zowel voor als na de matchen meer bestuurders onder invloed rondreden. Zo is bij 16% van de ongevallen in het uur voor een wedstrijd van de Rode Duivels de bestuurder onder invloed, ten opzichte van 5% op een soortgelijke dag zonder match. In het uur na de wedstrijd blaast maar liefst 19% van de bestuurders na een ongeval positief, ten opzichte van 11% in soortgelijke dagen zonder wedstrijd.

 

Bob 2.0: weg van de platgetreden paden

Na 25 jaar is BOB een door iedereen gekend concept. Om actueel te blijven, is het nodig om af en toe de platgetreden paden te verlaten en wat gedurfder uit de hoek te komen. De campagnespot wil daarom dit jaar het grote publiek sensibiliseren met beelden van echte verkeersongevallen in combinatie met voetbalcommentaar van Frank Raes en Filip Joos. Die mix lijkt op het eerste zicht humoristisch, maar maakt de problematiek toch heel erg duidelijk. Het drukt de kijker met de neus op de feiten: rijden en alcohol drinken, gaan niet samen.

 

Bron: www.bob.be