Je bent op je gemak aan het scrollen in jouw Facebook-overzicht en opeens verschijnt er een gesponsord artikel waarin gedetailleerd wordt uitgelegd hoe een bekende Vlaming een zeer interessante investering deed en hiermee uitzonderlijk veel geld verdiende. Opgelet hiervoor, want dit is waarschijnlijk een nepadvertentie.

 

 

Wat zijn nepadvertenties?

De Economische Inspectie ontving in 2019 al 147 meldingen over nepadvertenties. Dit is een vorm van oplichting die je tegenkomt op sociale media (vooral op Facebook). Je krijgt gesponsorde berichten te zien waarvan het merendeel gaat over het aanprijzen van cryptomunten (zoals bitcoins) als een middel om op een snelle en eenvoudige manier veel geld te verdienen. Makkelijk geldgewin lijkt het, maar het systeem met torenhoge winsten bestaat simpelweg niet en is enkel een manier om je geld afhandig te maken. Hiervoor worden onder andere de identiteiten van Marc Coucke, Gert Verhulst, Philippe Geubels, Eddy Planckaert en Stromae misbruikt om te getuigen over de goede resultaten zodat je vertrouwen wordt gewekt. Naast de investeringen in bitcoins worden ook heel wat namen van vrouwelijke BV’s zoals Astrid Coppens, Ann Lemmens, Evi Hanssen, Nathalia en Hanne Decoutere misbruikt om schoonheidsproducten of vermageringspillen aan te prijzen.

Wie op de berichten klikt, komt op een andere website terecht met een uitgebreid artikel. Hierin wordt op een sensationele manier uitgelegd hoe het televisiegezicht een goede investering deed of zijn eigen schoonheidsproducten ontwikkelde. De tekst is zelfs gestaafd met een zogezegde reactie van de BV maar als je doorleest, ontdek je vaak taalfouten. Toch kan dit soort berichten veel mensen om de tuin leiden. Geld dat je investeert, ben je nadien echter kwijt. Kocht je producten, dan komen ze meestal niet toe, blijken ze niet van de beloofde kwaliteit te zijn of heb je je een verborgen abonnement op de hals gehaald.

Opgelet, de oplichters passen hun werkwijze steeds aan. Zo zien we de laatste tijd meer nepadvertenties verschijnen waar producten niet meer door bekende personen worden aangeprezen, maar eerder via zogenaamd verbluffende resultaten van onderzoeksprojecten. Wondermiddeltjes om zogezegd sneller te vermageren zijn daar een goed voorbeeld van.

 

Een aantal tips

  • Ga niet zomaar in op aanlokkelijke advertenties, maar lees ook de kleine lettertjes. Lees in het bijzonder altijd de algemene voorwaarden en eventuele contracten zorgvuldig door.
  • Ga nooit in op gratis aanbiedingen die gekoppeld worden aan kosten die je op voorhand moet betalen.
  • Weet met wie je te doen hebt: controleer steeds de identiteit van de aanbieder en ga kritisch om met de informatie die je terugvindt op internet. Vind je geen duidelijke, betrouwbare gegevens? Ga dan niet in op het aanbod.
  • Deel nooit persoonlijke gegevens: oplichters vragen vaak om een kopie van je identiteitskaart, een foto, bewijs van je domicilie of het nummer van je bankkaart of kredietkaart. Soms beweren ze dat dit wettelijk verplicht is. Ga hier in ieder geval niet op in.
  • Informeer grondig naar het voorgestelde product, de kosten, de risico’s en de rendementen. Als je niet perfect begrijpt wat het aanbod precies inhoudt en wat de modaliteiten en termijnen zijn die gelden voor de doorverkoop van het product, dan kan je de belegging beter links laten liggen. Laat je ook niet onder druk zetten.
  • Last but not least: wees op je hoede voor (beloftes van) buitensporige winst. Als een rendement je te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook. Winst is nooit gegarandeerd.

 

Nepadvertentie gezien?

  • Meld nepadvertenties ook op het Meldpunt van de FOD Economie en je krijgt aan het einde van jouw melding meteen advies en informatie over welke stappen je nog kan ondernemen en wie je daarbij kan helpen.
  • Rapporteer de nepadvertentie ook bij Facebook. Dit kan door op de drie bolletjes rechtsboven in de advertentie te klikken.
  • Heb je toch betaald? Dien dan zeker een klacht in bij de Lokale Politie.

 

Bron: FOD Economie