Vorige week vond er een nieuwe ‘multidisciplinaire grenscontrole’ plaats, oftewel een gezamenlijke actie van politiezone Noord en de Nederlandse politie van Woensdrecht. De controles waren voornamelijk gericht op diefstal in woning, gezien de stijging van het aantal inbraken de laatste weken. Zowel zichtbare als anonieme patrouilles controleerden in Putte op Belgisch en Nederlands grondgebied.

Op drie plaatsen, 2 aan de Belgische kant van de grens en 1 in Nederlands Putte, werd het verkeer afgeleid en werden wagens en inzittenden gecontroleerd. Een van onze combi’s, uitgerust met ANPR-camera’s, bleef ook steeds in de buurt om nummerplaten te herkennen.

 

 

Daarnaast werden ook enkele pv’s opgemaakt voor verkeersinbreuken, rijden onder invloed van alcohol en drugsbezit. De meest opvallende passanten waren een dame met een (levende, maar blijkbaar erg tamme) papegaai op haar schoot, en een carnavalswagen.

Er staan nog meer gezamenlijke acties van onze ‘politie zonder grenzen’ op het programma de komende maanden, want criminaliteit stop niet aan de grens.

 

In 2017 waren er 4210 ongevallen met doden of gewonden waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken was. Dat komt neer op 1 ongeval elke 2 uur. Dat aantal daalt elk jaar, maar slechts zeer traag. Het probleem in ons land blijft de sociale norm: nog te vaak durft de Belg niets zeggen als iemand die gedronken heeft nog wil gaan rijden. Om bij te dragen aan een mentaliteitswijziging blijven de BOB-campagnes meer dan ooit nodig. De slogan van dit jaar is kort maar krachtig: ‘BOB = nul op!’

 

Problematiek van alcohol achter het stuur

1 ongeval elke twee uur

In 2017 waren er 4210 ongevallen met doden of gewonden waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken was. Dat komt neer op 1 ongeval elke 2 uur. Dat aantal daalt elk jaar, maar de daling gaat traag. (-2% in vergelijking met  2016, -7% in vergelijking met 2012).

Tijdens de weekendnachten is bij bijna 1 op de 2 ongevallen (43%) een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken. Tijdens de weeknachten gaat het over 1 bestuurder op 3  (32%). Maar alcohol is natuurlijk ook aanwezig tijdens de ongevallen tijdens de dag: ongeveer 1 op 8 ongevallen(12%) tijdens het weekend en 1 op 25 tijdens de weekdagen (4%).

Er zijn ook verschillen tussen de regio’s: in Wallonië is bij 13% van alle letselongevallen een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken, in Vlaanderen is dat 8% en in Brussel  7%.

1,7% ‰ is het gemiddelde alcoholgehalte bij een letselongeval op elk moment van de dag

Volgens een nieuwe statistische analyse van Vias institute is het gemiddelde alcoholgehalte van bestuurders die betrokken zijn in een letselongeval 1,7 ‰, ofwel 3 keer meer dan de wettelijke limiet. Dit alcoholgehalte is quasi gelijk op elk uur van de dag. Anders gezegd: er zijn natuurlijk meer ongevallen te wijten aan alcohol ’s nachts, maar het gemiddelde alcoholgehalte van betrokken bestuurders is niet hoger om 2 uur ’s nachts dan om 2 uur ’s middags.

Nog een opvallende vaststelling: het aantal ongevallen te wijten aan alcohol is het hoogst tijdens de weekendnachten, maar we zien al verschillen vanaf… woensdagavond. Zo gebeuren op maandag en dinsdag de meeste ongevallen tussen 17u en 21u. Op woensdag zit die piek tussen 17u en 23u. Donderdag ligt de piek zelf tussen 17u en 3u ‘s nachts! Er zijn dus bepaalde personen die tijdens de week uitgaan en mogelijk denken dat het risico om gecontroleerd te worden dan lager ligt.  

 

Een mentaliteitsprobleem in België

In verschillende landen en vooral de Scandinavische landen is niet drinken en rijden ingebakken in onze cultuur. Er is een sterke sociale druk tegen rijden onder invloed van alcohol. Dit is in België nog steeds niet het geval. Dat bleek ook in een recente Europese enquête van de Fondation Vinci. Als iemand te veel gedronken heeft en nog wil gaan rijden, zegt 1 Belg op 4 (24%) niets. Dat is het hoogste percentage van Europa en veel meer dan het Europese gemiddelde (16%). Het is zelfs twee keer zo veel dan Zweden bijvoorbeeld.

Mede daarom rijden de Belgen gemiddeld 2 keer vaker rond met een alcoholgehalte boven de de wettelijke limiet dan de Europeanen (23% ten opzichte van 10% gemiddeld). Dit afwijkend gedrag vertaalt zich ook rechtstreeks op onze wegen. Ongeveer 1 Belg op 12 (8%) heeft al een ongeval, of een bijna-ongeval gehad dat de wijten was aan overmatig alcoholgebruik. Dat is twee keer meer dan de Britten bijvoorbeeld (4%).

 

De boodschap van de nieuwe campagne : ‘BOB = nul op!’

Met de nieuwe wintercampagne  ‘BOB = nul op!’ benadrukken de gewesten, Assuralia, de Belgische Brouwers en Vias institute om je verantwoordelijk te gedragen op onze wegen tijdens de eindejaarsfeesten. 

 

Ambassadeurs geven het goede voorbeeld

De wintercampagne ‘BOB = nul op!’ stelt daarom de boodschap opnieuw scherp: rijden en drinken gaan niet samen. Daarbij zet BOB sterk in op de sociale impact, met ambassadeurs die trots zijn op hun verkeersveilig gedrag. Zo roepen wielrenners Sven Nys en Philippe Gilbert in online video’s op om altijd 100% alcoholvrij te rijden, zeker als je naar een sportwedstrijd gaat. Acteur Christophe Haddad, die in de tv-serie ‘Thuis’ de rol van Bob vertolkt, zet ook graag zijn schouders onder de BOB-campagne. Hij haalt het belang aan om ook bij culturele uitstappen vooraf een veilige thuiskomst te plannen. 

Net als vorig jaar trekt ook deze winter de BOB-bende eropuit. Ze gaan naar veldritwedstrijden met onder meer de Superprestige in Zonhoven, de Wereldbeker veldrijden in Namen en de gloednieuwe Brussels University Cyclocross. Naast deze terreinacties omvat de campagne traditioneel ook een radiospot, baanaffiches en bestickerde bussen. Verder liggen er deze winter 840.000 BOB-sleutelhangers klaar voor wie negatief blaast tijdens een controle. 

 

Bron: Vias institute


 

 

Laat je niet vangen: ken je online vrienden

Wist je dat oplichters vaak gebruik maken van valse profielen op het internet om je vertrouwen te winnen? Vaak lijken oplichters zó betrouwbaar, dat het niet eens zo moeilijk is om met je centen te gaan lopen. Ze lijken erg betrouwbaar op het eerste gezicht, maar proberen je in de val te lokken door een vertrouwensband met je op te bouwen en in te spelen op je gevoelens. Maar uiteindelijk vragen ze om geschenken, persoonlijke gegevens en vooral: geld. Dat is vriendschapsfraude.

Hoe gaan oplichters te werk bij vriendschapsfraude?

Oplichters zoeken hun potentiële slachtoffers vaak via datingsites en -applicaties zoals Tinder, maar ze gebruiken ook e-mail, chat of sociale media zoals Facebook om in contact met je te komen. Daarbij maken ze steevast gebruik van een vals profiel: een fictieve naam of iemands gestolen identiteit. Hun eerste doel: een vertrouwensband met je opbouwen. Meestal verklaren de oplichters op korte tijd hun liefde en spelen ze daarna in op je emoties om geld te vragen, bijvoorbeeld voor een vliegtuigticket om je te komen bezoeken of voor medische kosten van een ziek familielid.

4 vuistregels om jezelf te beschermen

Leer je iemand nieuw kennen via sociale media of op een datingsite of -applicatie? Wees op je hoede en ga na of je nieuwe vriend(in) wel te vertrouwen is:

  1. Ga de echtheid van zijn of haar profiel na en vraag voldoende info aan je nieuwe kennis of geliefde, zodat je weet met wie je te doen hebt.
  2. Vertrouw niet zomaar iedereen en hou persoonlijke informatie voor jezelf.
  3. Wees op je hoede voor “zielige” verhalen waarbij je nieuwe kennis de emotionele toer opgaat en je probeert te overtuigen om geld te bezorgen.
  4. Maak nooit zomaar geld over aan iemand die je eigenlijk niet kent. Als iemand je te mooi lijkt om waar te zijn, dan is hij/zij dat meestal ook.
 

 "Na een tijd begon ze geld te vragen voor haar ziek kind. Na een paar jaar ging het over ongeveer 100.000 euro."

 

 

Aantal meldingen over vriendschapsfraude stijgt

Dit jaar ontving de FOD Economie al 382 meldingen over vriendschapsfraude, een pak meer dan in 2017 toen er in totaal 253 meldingen binnenkwamen. In meer dan de helft van de gevallen uit 2018 betaalden de slachtoffers aan de oplichters, in totaal voor een bedrag van bijna 4 miljoen euro. In één geval verloor het slachtoffer zelfs 500.000 euro!

Heel wat Belgen zijn al het slachtoffer geworden van vriendschapsfraude. Ben je zelf in aanraking gekomen met valse profielen? Meld dit dan op meldpunt.belgie.be. Zo zorgen we er samen voor dat oplichters minder kans maken. Zelf een verdacht profiel gezien dat je vals lijkt, of op zoek naar meer informatie en tips? Dan kun je terecht op de website temooiomwaartezijn.be.

 

Bron: FOD Economie

8 op de 10 jongeren dragen zelden of nooit fluorescerende of reflecterende accessoires op de
fiets. Dat heeft wellicht te maken met het feit dat de meeste jongeren liever cool zijn dan
zichtbaar. Nochtans bestaan er veel coole en modieuze manieren - zelfs fluohesjes! - om je te
laten zien op de weg. En waarop moet je letten als je fietsverlichting en accessoires koopt?
Deze praktische tips helpen je op weg.


Tip 1: Minstens 100 lumen
Het aantal lumen (lichtsterkte) staat meestal op de verpakking van de fietsverlichting. Met 50 à
100 lumen ben je goed zichtbaar wanneer er veel straatverlichting is. Rij je vooral langs slecht
verlichte wegen, dan kies je best voor 100 tot 500 lumen en langs onverlichte wegen gebruik je
meer dan 500 lumen.

Tip 2: Geef licht, ook als je stilstaat
Als je fietst, sta je regelmatig ook stil. Kies voor verlichting die blijft werken als je stilstaat. Zo
ben je altijd zichtbaar.

Tip 3: Zorg voor een goede batterij
Heb je lichten met batterijen, vervang ze dan op tijd of laad ze regelmatig op.

Tip 4: Kies een goede kleur
De meest zichtbare fluokleuren zijn geel, groen en oranje.

Tip 5: Fluo is ok, reflecteren is top
Fluo helpt al heel wat, zeker wanneer het schemert, maar in het donker heeft reflecteren een
veel groter effect op je zichtbaarheid.

Tip 6: Met lichte kledij ben je veel sneller zichtbaar
Met donkere kledij ben je op 20 meter zichtbaar, maar lichte kledij al vanop 50 meter.

Tip 7: Koop iets wat je mooi vindt
Koop niet zomaar snel iets dat je eigenlijk niet mooi vindt. De kans is groot dat het in je kast
blijft liggen. Er bestaan heel veel modieuze, coole én zichtbare accessoires en kledij.
Verschillende kledingmerken hebben zelfs hun eigen trendy fluohesje ontworpen.

Tip 8: Ook voor skateboard, step, hoverboard, enzovoort
Skateboard, step, hoverboard, monowheel, segway? Ook dan moet je je goed zichtbaar maken.

Meer tips en tricks op www.ziemeshinen.be

Twee verdachten van een woninginbraak met geweld in Kapellen konden in Antwerpen gevat worden. Het speurwerk van Politiezone Noord leidde naar de nummerplaat van de verdachten, die door de Antwerpse politie werd opgemerkt dankzij een ANPR-camera in de stationsbuurt. In de wagen van de twee verdachten werd de buit van verschillende inbraken aangetroffen.

Woninginbraak in Kapellen

Vrijdag 12 oktober betrapte een bewoner van de Brasschaatselei in Kapellen twee inbrekers in zijn woning. Het slachtoffer merkte wanorde op in de woonkamer en stond plots oog in oog met twee mannen. Eén van hen bedreigde de bewoner met een schroevendraaier, waarna het tweetal de vlucht nam met hun buit. Ze stapten in een voertuig en vluchtten weg. De lokale recherche van politiezone Noord startte een onderzoek naar de verdachten. De Duitse nummerplaat van de vluchtauto werd geseind, met resultaat.

Verdacht voertuig 

De nummerplaat van het verdachte voertuig werd het Goudi-team, dat actief is in de Antwerpse stationsbuurt, opgepikt door een ANPR-camera. Tijdens het nazicht bleek dat de nummerplaat gelinkt kon worden aan de inbraak in Kapellen. De Antwerpse politie besloot het voertuig via het camera-netwerk in het oog te houden en kon het voertuig aantreffen in een ondergrondse parking. Er werd even toezicht gehouden aan het voertuig, waarna de verdachten gevat konden worden. Het betrof twee Chileense mannen van 44 en 22.

Buit gevonden

In het voertuig werd buit gevonden van verschillende inbraken, waaronder die in Kapellen. Vermoedelijk waren de twee verdachten in Antwerpen om hun buit te verkopen. Het Goudi-team onderzoekt aan de hand van camerabeelden of één van de winkels in de stationsbuurt in aanmerking komt voor mogelijke heling.

De twee verdachten werden voorgeleid bij de onderzoeksrechter en verschijnen morgen voor de raadkamer.

De afgelopen dagen nam onze politiezone opnieuw deel aan de nationale flitsmarathon. Onze flitscamera nam op 10 verschillende locaties in de zone zijn plaats in en stelde bij 2,52% van de bestuurders snelheidsovertredingen vast. Dat percentage loopt gelijk met het nationaal gemiddelde van 2,54% en ligt eveneens in de buurt van ons cijfer van de flitsmarathon in april.

De flitsmarathon werd zoals steeds aangekondigd. Hierdoor hopen we dat bestuurders zich bewuster worden van hun rijgedrag en de snelheidslimieten respecteren, met een veiliger verkeer als resultaat. Deze aanpak lijkt te werken, stelt Vias Insitute vast. Politiezone Noord ondersteunt de actie keer op keer.

Verspreid over de gemeenten Kapellen en Stabroek stelden we gedurende 24 uur onze flitswagen op. We hielden bij het kiezen van de locaties rekening met de plaatsen die jullie zelf konden indienen via ikflitsmee.be, in de mate van het mogelijke en volgens de relevantie van deze plaatsen. Op de Plantinlaan, een van de voorgestelde locaties, leek iedereen alvast goed voorbereid want er werd niemand geflitst.

Het aantal voertuigen dat betrapt werd op een snelheidsovertreding lag per locatie tussen de 0% en 6,5%. Geen uitschieters dus zoals bij de vorige flitsmarathon in april. De topsnelheden die we gemeten hebben lagen rond de 80 km/u binnen de bebouwde kom (toegelaten snelheid 50 km/u). Buiten de bebouwde kom, waar een maximumsnelheid van 70 km/u toegelaten is, flitsten er enkele voertuigen voorbij met een snelheid van meer dan 100 km/u. De prijs voor de grootste snelheidsduivel gaat naar degene die op Ettenhoven in Stabroek passeerde aan 125 km/u.